Cara Lain Nak Kurangkan Berat Badan

Anda perasan tak diantara dua adik beradik, salah satu antara mereka ada yang terlebih makan dan kelihatan gemuk, dan seorang lagi kurus dan susah nak naik badan, walaupun mereka makan makanan yang sama? Jawapannya adalah masing-masing punya metabolisme. Ramai orang mempunyai metabolisme yang perlahan dan sukar untuk membakar kalori yang mereka makan maka menyebabkan berat badan naik dengan begitu mudah.
Berat badan atau obesiti tidak lagi dianggap sebagai masalah gaya hidup tetapi kini diklasifikasikan dan dianggap sebagai penyakit oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (World Health Organization). Obesiti adalah sebahagian daripada spektrum masalah metabolik seperti kencing manis, tekanan darah tinggi dan kolesterol tinggi. Ia membawa kepada pelbagai masalah kesihatan seperti risiko serangan jantung, angin ahmar, sesak nafas, sakit sendi, hati berlemak, ketidaksuburan, kemurungan, dan pelbagai jenis kanser. Kerana itu, kualiti hidup manusia menurun dengan mendadak sekali. Oleh itu, amatlah penting untuk mengekalkan badan yang sihat dan mengambil berat tentang berat badan jika anda gemuk.

Penurunan Berat Badan; Apa pilihan anda?

Terdapat beberapa pilihan untuk penurunan berat badan termasuk perubatan, endoskopi dan pembedahan. Walau bagaimanapun, teknik penurunan berat badan yang sihat adalah dengan mengekalkan diet yang sihat dan rutin senaman apabila anda mencapai sasaran penurunan berat badan sendiri. Walaupun diet adalah salah satu cara untuk kurangkan berat badan, latihan minima yang disyorkan untuk mengekalkan berat badan adalah sekurang-kurangnya 30 minit senaman sehari, dan sekurang-kurangnya lima hari seminggu.

1.Penurunan Berat Badan Melalui Perubatan

Sebelum anda memilih untuk menurunkan berat badan melalui perubatan, anda kena memastikan bahawa anda tidak mempunyai keadaan yang boleh dirawat seperti hipotiroidisme atau gangguan hormon lain yang menyebabkan peningkatan berat badan. Terdapat ubat-ubatan untuk penurunan berat badan yang telah diluluskan oleh doktor. Setelah itu, individu akan dipantau dengan teliti untuk melihat kesan sampingan semasa ubat-ubatan ini.

2.Prosedur Endoskopi

Sekiranya anda mempunyai Indeks Massa Tubuh (BMI) antara 30 dan 35 dan mengalami kesukaran untuk mengurangkan berat badan, anda digalakkan untuk mencuba prosedur endoskopik seperti belon intragastrik atau gastroplasti lengan endoskopik.
Dalam prosedur ini, belon silikon yang diisi saline diletakkan di dalam perut, yang membantu dalam penurunan berat badan dengan membataskan berapa banyak yang anda boleh makan. Ia juga membuatkan anda merasa lebih cepat kenyang. Belon ini boleh dibiarkan selama satu tahun jika anda makan dengan berpada-pada dan biasanya dapat mengurangkan berat badan 10-15 kg. Ini adalah kaedah bukan pembedahan untuk mencapai penurunan berat badan.

3.Pembedahan Bariatric

Jika BMI anda lebih daripada 33 hingga ke 38 dengan berat masalah perubatan yang berkaitan seperti diabetes atau hipertensi, maka anda harus mempertimbangkan pembedahan Bariatric.
Selain berat badan, ia juga membantu merawat beberapa keadaan kesihatan yang berkaitan dengan obesiti seperti tekanan darah tinggi, kencing manis, kolesterol tinggi, hati berlemak, asma, apnea tidur, arthritis, kemandulan dan PCOD. Pembedahan Bariatric adalah kaedah jangka panjang, terbukti yang paling berkesan untuk mencapai pengurangan berat badan yang ketara dan peningkatan dalam keadaan kesihatan yang berkaitan.

fat-1

Walau apa pun cara anda menurunkan berat badan untuk jangka masa yang panjang, yang terbaik dapat dilakukan oleh seseorang adalah dengan memasukkan langkah diet dan gaya hidup yang sihat. Kurangkan pemakanan yang berkolesterol tinggi dan jangan lupa untuk bersenam sekurang-kurangnya 5 kali seminggu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *